De vraag
Nico Druif vroeg mij zijn schetsen en interactieontwerp voor Diogenes te verbeteren. De voornaamste vraag was hoe meer lucht in het ontwerp te krijgen waarbij de belangrijkste informatie en call to action elementen wel boven de vouw zichtbaar moetsten blijven.
Ik had 20 uur de tijd om de belangrijkste pagina’s te redesignen waardoor er een stijlconcept lag die hij zelf verder kon doorvertalen naar alle andere pagina’s. Naast de schetsen kreeg ik nog een map met huisstijluitingen en een aantal voorbeelden van drukwerk.
Het antwoord
Mijn proces start altijd met de vraag “wat ga ik designen en wat is het doel”. Zo begon ik Ik met het analyseren van Nico’s werk, de organisatiedoelen en de huisstijlelementen.
Mijn eerste bevindingen waren dat een aantal onderdelen in het interactiemodel nog iets scherper en gebruiksvriendelijker konden en dat ik weinig huisstijlelementen terugzag in de schetsen. In overleg met Nico heb ik een nieuw voorstel gemaakt voor een aantal kleine wijzigingen in de indeling van de homepage.
De top- fotoslider werd groter om meer lucht aan de pagina te geven en het product beter tot zijn recht te laten komen. Het blok ‘zoek een reis’ is naar boven geplaatst. Dit is belangrijke call to action en van meer belang dan het blok “stel een vraag”. De tekst van het blok werkwijze is omgezet naar meer beeldende pictogtrammen waardoor de pagina wat minder beladen wordt met tekst en luchtiger wordt. En tot slot zijn de vier productgroepen meer naar boven geschoven omdat deze belangrijker zijn dan de werkwijze.
De lijstweergave van gevonden reizen kon naar mijn idee wat aantrekkelijker gepresenteerd worden dan de voorgestelde tabelopzet. Reizen zijn hét product van Diogenes en moeten er aantrekkelijk en overzichtelijk uitzien om te kunnen verkopen.
Tot slot heb ik voorgesteld een faceted search toe te voegen waarin de gebruiker geholpen wordt bij het zoeken door filteropties aan en uit te zetten.
Na overleg en een aantal voorlopige ontwerpen van de vernieuwde functionele elementen heb ik een aantal schetsen gemaakt. De keuze is gevallen op de schets waarbij zoveel mogelijk elementen boven de vouw zijn gebleven en die het meest rustig overkomt.
De meerwaarde
Nico heeft aangegeven blij te zijn met de verbeteringen in het interactieontwerp, hoewel dit aanvankelijk niet zijn vraag was. Diogenes reizen was blij met het ontwerp. Nico gaat nu zelf verder met het ontwerp en de technische realisatie. Medio 2012 zal de site live gaan.